Followers

Thursday, May 5, 2011

Alhamdulillah..


Banyak sangat kerja rumah hari ini..kemas rumah, cuci kain, lipat kain, masak, sapu rumah, dan banyak lagi sebenarnya..huhu

Tapi alhamdulillah, masih ada sedikit tenaga untuk buat semua tu..walaupun penat sikit mesti rasa nak pitam+muntah..huhu takpe2, sabar..

Hari selasa lalu, ayah cuti. Pegi JPN uruskan kad pengenalan yang hilang. Terpaksa buat yang baru. Buat yang baru pun satu hal. Nak kena minta pengesahan dari pihak-pihak tertentu disebabkan IC yang hilang ni dulu masih berstatus agama lama. Jadi untuk buat yang baru ni kena ada surat pengesahan pula yang menyatakan saya sudah memeluk agama islam. Lepas tu, kena tukar nama jugak. Tak tukar nama, nanti kena buka tudung untuk bergambar pulak. Huhu..macam-macam..

Dari JPN, dorang bagi satu borang. Pastu saya bergerak lak ke JHAEINS. Sampai dekat JHAEINS, tanya staff sana.."BUKAN SINI" pula dahh~ dorang cakap dekat pejabat daerah jer...tapi masa dekat JHAEINS, saya diberi satu borang. Borang Am Muallaf..borang bantuan khas untuk golongan muallaf. Eh baru tahu pula benda ni. Takper, isi jer..

Pastu saya bergerak ke pejabat daerah. Hehe sampai sana 45minit tunggu turn. Huhu lama jugaklah..muka dah nampak pucat. Sebab lama menunggu..tiba jer turn, dekat sini pun macam-macam kena tanya..macam orang bersalah pulak. Hehe..masa tu memang rasa nak tumbangkan diri dekat sofa pejabat dorang ni. Pegawai tu tanya, Eh..sakit ker? nak jer cakap, "saya penat"..tapi takkanlah saya cakap macamtu..huhu

Dapat jer pengesahan dari pejabat daerah, terus ke JPN..sampai sana macam biasa tunggu giliran..lepas 12 orang baru turn saya pulak. Terbang RM120! Hilang IC dan tukar nama punya pasal..huhuhu
Alhamdulillah, selesai jugak urusan buat IC baru..


Satu benda nak selesaikan lagi. Borang dari JHAEINS tu...dapat jer kad pengenalan sementara dari JPN, terus photostat. IC sementara, Sijil Kelahiran dan kad islam semua diphotostat..pastu minta disahkan oleh JPN. Ambil jer nombor, terus minta pengesahan..tapi sijil lahir tu tak boleh kena sahkan. Sebab satu benda jer..Nama bapa berlipat..huhu..
LApis sijil lahir tu terpaksa dibuka, pastu photostat balik. Turun Dari JPN, photostat pastu naik balik ambil nombor baru sahkan~ syukur alhamdulillah, dapat jugak.

Lepas selesai urusan, baru bergerak lagi ke JAHEINS. Sampai jer pastu serahkan borang. Masa sampaikan borang tu, jumpa pulak dengan staff yang banyak tanya. Point tanya macam-macam tak tahulah. Tapi sedih jugaklah ditanya macamtu..seolah-olah saya masuk islam sebab berkahwin sahaja :(. Ataupun sebab suka-suka? saya pun tak tahulah..barangkali itulah salah satu dugaan bagi saudara baru. Dipandang rendah kot..tapi dalam hati ni, masih kuat menyatakan. "Orang tu pun manusia biasa..tidak lari dari kesilapan" saya cuba pujuk diri sendiri..senangkan hati sendiri semasa turun dari JHAEINS. Sampai jer dekat kereta, terus luahkan dekat suami rasa sedih tu..pastu ayah kata, "kenapa tak cakap yang sebetulnya dekat orang tu?" Tapi ayah kata, nak cakap banyak pun nanti orang cakap kita memandai. Baru beberapa tahun peluk islam dah cakap banyak...Elok diam jerlah ayah cakap..hhuhu

Sampai Rumah terus tertido..Tinggal lah ayah yang uruskan anak-anak. Siap masak lagi..Syukur alhamdulillah.. :)

5 comments:

  1. dh pjg taip komen td.. huhu tenet disconnect.. huhu.

    btw apa yg berlaku de hikmahnya kan. at least pasni takde pe2 mslh yg berkaitan ngan status tu nanti timbul.. :)

    syukur..:)

    ReplyDelete
  2. @Mrs. Asida
    hehe tula kan asid :)..pasti ade hikmah disebalik apa yang berlaku :)..apa pun, syukur alhamdulillah..hehhe

    ReplyDelete
  3. 120 kak? mahalnye

    Miss Dill^^

    ReplyDelete
  4. @Miss Dill
    A'ah, untuk hilang pertama kali..kena caj RM110 sebenarnya. Tapi akak ada tukar nama tu la yang kena caj RM10 lagi ;)

    ReplyDelete

Jom Layan Lagi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...