Followers

Thursday, April 14, 2011

Makanan Tradisi Suku Kaum Kadazan/Dusun

Hehehe harini nak juga bagitau korang semua apa makanan tradisi suku kaum kami ni..
yela, orang melayu dengan rendangnyer..dengan gulainyer..hehehe tapi suku kaum Kadazan/Dusun takder semua tu..yang betol-betol asli ni lah..meh tengok..

Yang dekat bawah ni, kami panggil Bosou nama asasnya. Tapi bergantung kepada bosou jenis apa..
Bosou Sada/ Bosou ikan


Bosou Nangko/ Bosou Nangka


Bosou sada om Takano/ Bosou Ikan Dan Nasi

Yang serbuk warna hitam tu sebenarnya isi biji pangi. pangi tu keluak la. Tau macam mana biji keluak?


Ni lah buah keluak. Nampak tak isi biji keluak tu? warna hitam kan? haa~ ni la bahan asasnyer.. ;)

2) Yang dekat bawah ni pula jeruk bambangan. Yang dalam bekas tu dah kena jeruk pun. Warna putih tu pula sebenarnya isi biji bambangan tu sendiri. Parut lepas tu baru campur skali dengan buah bambangan tu. Kepada penggemar benda-benda masam ni..haa cubalah penangan jeruk ni bambangan ni ;)



3) Yang ni pula kami panggil Tuhau. Sebenarnya Tuhau ni kena jeruk juga. Bahan asanyer, Cili padi, Batang Tuhau, Limau..hehe Kalau dekat semenanjung popular bunga kantan kan? tapi dekat sabah ni pokok bunga kantan ni. Pokok bunga kantan ni lah yang kami panggil Tuhau. Ada paham?? heheh





Heheh tu jer la buat masa ni..dah penat menulis. Pinggang dah mula sakit dah..huhu

15 comments:

  1. @Sharifah syazee
    memang la tak pernah makan..ni makanan tradisi orang bumiputra sabah dikk~ ;)

    ReplyDelete
  2. hahaha, v tuhau wawa x pandai...bambangan jak la sama tu busou nampak pun x v hehe

    ReplyDelete
  3. bila tengok macam pekasam je an..teringin lak nak rasa

    ReplyDelete
  4. Keluak tu rasanya macam mana? hehe ingatkan buah kelapa td.. hehe

    ReplyDelete
  5. @Bunda Awwa
    uish, bosou sedap oo wawa kan? nanti ada masa mo try buat la..heheh
    hehe tuhau banyak ditamu yang belum kena proses tu wawa. Cuba mu try :D. Dulu hubby mocam mo muntah try ni. Sebab bau dia mcm serangga kesisang tu..lama2 biasa juga dia :P...haha.

    ReplyDelete
  6. @yay@azidie89
    yang bosou tu ker? hehe a'ah..mcm perkasam tapi ni bukan prkasam tau huhu. Try la kalau berkesempatan ;) huhu tapi dekat sabah jer ada ni..sedap! mcm wawa ckp dkt atas tu..smpi tak nmpk telinga..heheh

    ReplyDelete
  7. @Mrs. Asida
    keluak tu kan asid, sebenarnya buah hutan. huhu ntah macam mana nak terangkan. Mcm buah biasa jer..cuma isi biji dia tu kalau sudah matang, boleh buat macam2 ;)..ehheh

    ReplyDelete
  8. klau dtg sabah x try mknn ni suma mmg rugi benoorr... hehe

    ReplyDelete
  9. asadapppp....boleh tahan...

    ReplyDelete
  10. buah pangi@keluak (kepawang) adalah hanya asas tambah untuk melambatkan pembusukan pada jeruk yang dibuat dan campur hanya sedikit tidak boleh banyak bergantung pada kuantiti ikan atau apa-apa . yang mahu dijeruk. ianya tak boleh makan begitu sahaja. klu ayam makan buah ini dalam beberapa minit saja ayam akan kojol @ mati.

    ReplyDelete
  11. pangi atau keluak hanya berfungsi sebagai pengawet sahaja.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...