Followers

Tuesday, April 12, 2011

Jangan Sembarangan Makan

Nampak jer serupa tapi tak sama. Ada berlaku kes kematian yang melibatkan memakan cendawan yang didakwa cendawan busut. Tapi rupanya bukan cendawan busut. Jadi penggemar cendawan-cendawan liar yang boleh dimakan ni haruslah berhati-hati tau. Bukan main kutipp jer..sekali makan, macam-macam komplikasi badan. Boleh menyebabkan kematian lak tu.

Cara-cara mengenal pasti sama ada cendawan boleh dimakan atau tak;

1) Cendawan Beracun (ikot pengalaman kutip cendawan dekat kampung ler)

> Berbau busuk
> Tidak berulat
> Tidak menyerupai cendawan yang biasa dimakan

2) Cendawan Boleh Dimakan

> Berbau wangi
> Berulat
> Biasa nampak dan sebijik dengan yang pernah kena makan

Heheh laporan dibuat oleh Puan Wafiqa ^^V"

Dan laporan berita ni juga boleh membantu ;)..ok!



2 comments:

  1. salam. sy nak tanya dlm agama kristian ada x ajar psl istinja'? dulu sebelum awak revert Islam awak basuh x lps kencing/buang air besar? atau just lap pakai toilet tissue? atau terus jer sarung lps kencing?

    ReplyDelete
  2. @Anonymous
    Amboii~ sedapnyer mulut ekk. Ini soklan cepumas ker? Eh, saya tak tau la benda2 ni semua..kalau awk seorang yang pembersih, awk takkan lap2 air kencing macam tu jer haa~ basuh jugak..awk pun tau kan kalau nak sihat walafiat, mesti basuh. Kalau tak, jangkitan tau~ ;)

    ReplyDelete

Jom Layan Lagi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...