Followers

Wednesday, March 16, 2011

Cendawan Busut Beracun Ker?

Baru jer baca kosmo online tadi. Ade pula cerita seorang pakcik. Alkisahnya pokcik ni kutip cendawan busut dekat tepi sungai. Bila dah siap masak, makan sakit perut pulak. Tak pasal-pasal kena food poisoning. Tapi yang myuskilnye, cendawan tu beracun ker? atau cendawan tu yang diracun?

Saya kalau jumpa cendawan ni, memang best jer..heheh sebab sedap tau cendawan ni. Tapi tak pernah lak kami keracunan sebab cendawan ni. Huhuhu lain kali kena hati-hati la kan. Mana tau cendawan tu dah tercemar dek racun rumpai ker ape ker..yer tak?


Apa-apa pun semoga pokcik dan keluarganya selamat dari bencana keracunan makanan ni.


Cendawan Busut

13 comments:

  1. sedap cendawan busut ni buat sup...selalu gak makan tp x penah plak keracunan....

    ReplyDelete
  2. kalau rebus nie sedap...eyda suka sangat! rasa nya cendawan nie xberacun rasanya.

    ReplyDelete
  3. Mamamya: Betul tu;). Buat sup pun sedap. Hehehe rasanya manis2 gitu :D..

    Miss Eyda: sy pun suka direbus begitu jer ;)! mungkin cendawan pakcik ni dah tercemar kan. huhu sebab selama mkn tak pernah lak keracunan dek cendawan nie..huhu

    ReplyDelete
  4. sedap la cendawan nie...
    abah salu kutip klu gi kebun...
    rasenye pak cik tu mkn cendawan yg kene racun la...
    sebab ramai yg makan cendawan tu tak kene pe pon...

    ReplyDelete
  5. Atsuko: bestnye kan. Dekat kebun jer ker dia tumbuh? Kalau kami dekat sabah ni terpaksa cari dekat hutan. Huhu jarang sangat juma dekat kawasan umah.

    ReplyDelete
  6. suka gak cendawan ni ... masa kekecik selalu pi kutip cendawan ngan arwah ayah ....

    ReplyDelete
  7. izan tak kenal sgt jenis2 cendawan hehe..yg tahu cendawan butang tu dgn shitake tu...tp mmg suka mushroom =D

    ReplyDelete
  8. hehe eh yeker izan? cendawan ni sedap tau. cube la kalau ada jual kat sana. tp cendawan ni setahun skali jer tumbuh..mmg susah nak dapat la ;)..gerenti best. manis2 gitu..heheh mcm cendawan rasanya ;)!

    ReplyDelete
  9. Asid mmg suka cendawan ni, sll igdam goreng pedas taruk kunyit sikit. nyamumk2..

    ReplyDelete
  10. asid: ish3 terliur! mmg sedap ni walau dimasak dengan apa cara sekalipun ;)

    ReplyDelete
  11. nyumk2.. skrg pun rs nak mkn, klu tanya org kampung de tumbuh tak musim hujan2 ni.. takde. nape mengidam ker? hehe tak preggy pun nak rasa makan juga.. hehe

    ReplyDelete
  12. hahah tu la gamaknyer :P ..ngidam cendawan kuikuikuik :)..ish3 dkt sini hujan2 la juga, tapi xder pula vv nampak dekat pasar ker tamu ker cendawan ni..huhu

    ReplyDelete
  13. : yaallah aku mengidam cendawan nie....mane lah nak cari time2 macam nie...

    ReplyDelete

Jom Layan Lagi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...