Followers

Saturday, February 19, 2011

Windows XP, Vista, 7 atau Ubuntu!

Hehehe kali ni bercerita pasal pengalaman menggunakan khidmat Windows XP, Vista, 7, dan Ubuntu pula kali ni.

Sebenarnya saya tak lah tau sangat pasal komputer ni. Apa-apa aplication yang paling baik untuk diguna pakai. Tapi oleh sebab suami saya rajin sangat nak try benda-benda macam ni maka saya pun berpengalamanlah serba sedikit pasal ni.


Okeh! Lets begin~ Windows XP memang bagus bagi saya..pada para gamers di luar sana, kalau nak main game dalam keadaan tenang, tak terganggu, pakailah windows xp. Sebab apa? haaa~ ni yang saya tahu la kan..sebab Windows XP ni ringan. Lebih-lebih lagi kalau Ram sampai 3-5GB. Sedap jer main game..Dan satu lagi, kalau lah processor tu jenis yang baik punya, gunalah Windows Xp. Tiada masalah HANG, masalah Lagging ker apa barang..smooth jer!
Pastu Windows XP ni kebanyakkan software dia boleh pakai. Dan banyak software yang boleh ambik secara free..
Oleh sebab pergantungan negara kita terhadap Windows XP lebih besar, maka kalau nak belajar mengenai apa2 jer pasal komputer..bermula lah dengan Windows XP dulu. :) Tu jer la pasal Windows XP ni.

Windows Vista lak, ahaa~ Banyak-banyak windows, windows Vista ni la yang paling saya geram dan tak suka. Sebab apa? Sebab dah la slow, kebanyakkan software belum serasi dengan windows ni. Grafik memang cantik tau..cuma bila klik sana klik sini, mula la keras..mouse tak bergerak. Semua jammed..huhu Game susah nak run. Itu pendapat saya la..tapi memang kebanyakkan org cakap Windows Vista ni tak best la. Tanya MR Google tadi ni pula ada sedikit mengenai Windows Vista

The Top Five why Windows Vista failed

1) It broke too much stuff
2)There Was'nt supposed to be Vista
3)Vista is too slow (haa betul kan?)
4)Windows Xpis too intrenched
5)Apple sucessfully demonize Vista ( Tak pernah pakai Apple ni)

Ni link dia http://www.zdnet.com/blog/btl/the-top-five-reasons-why-windows-vista-failed/10303

NEXT~~~

Windows 7 pula, hanya 2-3 minggu jer saya pernah pakai..sebab masa tu windows ni baru jer dilancarkan. Kebanyakkan software pun belum serasi masa tu..sebab tu terus buang! Encik suami malas nak fikir pasal benda tu..Suami pun unsinstall la..hye hye bye bye..huhu
Tapi ikut kajian, windows 7 ni lebih baik dari Vista..Disebabkan kegagalan dari Windows Vista tempoh hari, maka wujudlah Windows 7 ni..Lebih kepada memperbaiki kelemahan Windows Vista tu..sebab grafik lebih kurang sma jer..

Ubuntu pula, Bagi saya paling ringkas..paling senang..dan paling segala galanya..antara sebabnya adalah,

1) Sebab semua software sudah disediakan. Tak payah pening kepala mana nak cari..sebab semua ada dalam tu..satu pakej! tinggal nak pilih jer mana satu kita nak.

2) Grafik cantik tau~ nanti saya tepek gambarnya.

3) Smooth jer..laju, tak pernah lah pula jammed jer..hang ker.. :)

4) sebab dah jatuh cinta dengan ubuntu :D heheh

Ke empat empat benda ni, kalau korang suka Windows XP guna jer la..best ape? Windows Vista tak payah la..Windows 7, kira ok la...dan Ubuntu kalau ada sesapa yang pandai guna ni. Di alu-alukan :) ..sebab saya pun guna ni. best kan?

Dan ranking adalah..(bagi saya)

1) Ubuntu

2) Windows XP

3) Windows 7

4) Windows Vista

:) bersambung yer..

No comments:

Post a Comment

Jom Layan Lagi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...